سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه بشرند، ولی بعضی ها انسان اند***

کشور گل جهان را بیشتر بشناسید!

    نظر
***هلند***

هلند (The Netherlands - Holland به هلندی: Nederland) کشوری است کوچک در شمال غربی اروپا با شانزده میلیون جمعیت که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند. پایتخت آن شهر آمستردام است. هلند بخش اصلی و اروپایی پادشاهی هلند بشمار می‌رود که جزایری را در آمریکای مرکزی نیز شامل می‌شود. هلند از شرق با آلمان همسایه‌است و از جنوب با بلژیک و از غرب نیز از طریق دریا با انگلستان. با وجود اینکه آمستردام پایتخت رسمی کشور هلند است به منظور تمرکززدایی بسیاری از وزارتخانه‌های این کشور در شهر لاهه یا پیرامون آن مستقر شده‌اند. بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است و از نظر مساحت و تعداد اسکله‌هایی که دارد، بزرگترین بندر اروپا نیز به شمار می‌رود. زبان رسمی هلند، هلندی است (به انگلیسی: Dutch ). این زبان شاخه ای از زبانهای ژرمن محسوب می شود و به آلمانی شباهتهایی دارد. برخی واژگان فرانسوی نیز از دوره های تسلط فرانسویان بر این منطقه، در زبان هلندی جذب شده اند. گستره جغرافیایی زبان هلندی به جز کشور هلند، استانهای شمالی بلژیک را نیز دربر می گیرد. در مستعمرات هلند از جمله در سورینام لهجه های بومی شده هلندی کاربرد داشته است.




اطلاعات عمومى:

پایتخت :آمستردام
مختصات جغرافیایی: 5°21 N 04°52 E
بزرگ ‌ترین شهر:آمستردام
زبان رسمی:زبان هلندی
نوع حکومت :پادشاهی مشروطه
ملکه : بئاتریکس
نخست‌وزیر: یان پتر بالکننده

استقلال

اعلام استقلال: 26 ژوئیه1581
به‌رسمیت شناخته‌شدن: 30 ژانویه1648

مساحت

کل:(134ام)41،526km²
آبها (%):18،41

تولید ناخالص داخلی:
براورد 2006

(برابری قدرت خرید)
کل:541،513 میلیارد دلار (23ام)
سرانه: 35،078 دلار (10ام)
شاخص توسعه انسانی (2006):0،947 (10ام) – بالا
واحد پول: یورو (€)2 (‏EUR)
منطقه زمانی: CET (UTC+1)
کد بین‌المللی خودرو: NL
دامنه اینترنتی: .nl
پیش‌شماره تلفن: +31


فرهنگ درهلند**

روی نقشه جهان و در شمال غربی اروپا، کشور کوچک و زیبایی به نام هلند به چشم می‌خورد. هلند، کشور گل جهان است. این کشور کوچک، با جمعیت کمی بیش از ده میلیون نفر، پیشرفتهای چشمگیری در صنایع کشاورزی داشته است، تا آنجا که بیشتر کارهای کشاورزی در آنجا به صورت مکانیزه انجام می‌شود و در حقیقت ،حرفه و پیشه اصلی مردمان این سرزمین است.

مردمانی مقتصد و جوانانی جویای کار

خصیصه بارز مردم این کشور، علاقه به جمع کردن پول و پس‌انداز آن است. از این رو آنها بسیار مقتصد هستند و معمولاً از خرجهای زیاد و بریز و بپاش در میان آنها خبری نیست. آنها ترجیح می‌دهند پولهای خود را برای مسافرتهای خارج از کشور یا خرید ملک و امثال آن خرج کنند.
جوانان در هلند چندان اهل تحصیلات عالی دانشگاهی نیستند و بیشتر ترجیح می‌دهند پس از پایان دوران مدرسه در پی کسب شغل و درآمد باشند و این فقط به همان خصلت آشکارشان برمی‌گردد.در هلند همه بچه‌ها باید از چهار سالگی به مدرسه بروند. در این کشور از چهار تا دوازده سالگی، تحصیلات ابتدایی و از دوازده تا هجده سالگی، تحصیلات دبیرستانی است.در این کشور، جمعیت زنان خانه‌دار کم است و اکثراً به کار خارج از منزل مشغول هستند.


ماجراجو و اهل سفر
این مردم بسیار اهل سفر کردن هستند. در ایام تابستان، تعطیلات بزرگ آنها شروع می‌شود. در این تعطیلات که حدود هفت هفته است، مدارس، تعطیل و کشور تقریباً حالت نیمه تعطیل می‌شود. در بسیاری از اداره‌ها و شرکتها ارباب رجوع مجبور است برای انجام کار خود تا پایان تعطیلات صبر کند.از جمله تفریحات بسیار معروف هلندی‌ها، سفر با "کاروان" است. اتومبیل‌های بزرگی که کابین نسبتاً بزرگی در انتها دارد و در آن، همه نوع وسایل رفاهی موجود است. شهرت مردم هلند در این گونه سفرها آن قدر زیاد است که اکنون در هر کجای دنیا کاروان توریستی دیده می‌شود، آنها را هلندی می‌پندارند.در این ایام، هلندی‌ها به سفرهای خارج از کشور می‌روند. از دیگر انواع سفرهای تفریحی آنها "کمپینگ" است. کمپینگ محلی در یک جای خوش‌آب و هوا مانند جنگل است که در سال، کرایه‌ای بابت آن می‌پردازند و در این ایام می‌توانند به آنجا بروند و از تمام امکانات تفریحی و ورزشی آن استفاده کنند.

تشکیل خانواده
در میان کشورهای اروپایی، جوانان هلندی نسبت به ازدواج و خانواده، تعهد و علاقه بیشتری دارند. آنها ترجیح می‌دهند اوقات خود را در کنار خانواده‌شان سپری کنند.یک دختر و پسر هلندی برای ازدواج ابتدا با یکدیگر دوست می‌شوند و حتی ممکن است چندین سال با هم زندگی کنند. آنها برای ازدواج هیچگونه تشریفات یا مراسم خاصی ندارند. پس از اینکه آنها تصمیم به ازدواج گرفتند، ممکن است یک جشن کوچک و خانوادگی با حضور تعداد اندکی از دوستان و فامیل خود برپا کنند و زندگی مشترک خود را آغاز کنند. البته در این کشور به دلیل نوع حکومت پادشاهی‌ای که دارد، خانواده‌های سلطنتی نیز در آن زندگی می‌کنند که معمولاً زندگی و همه جنبه‌های آن را با تشریفات و تجملات خاص طبقه خود می‌گذرانند.
در قدیم، مردم این کشور دوست داشتند فرزندان زیادی داشته باشند، اما امروزه رشد پایین جمعیت در این کشور نشان‌دهنده تغییر این تفکر در میان زوجهای جوان است.


تغذیه
مردم هلند معمولاً از سیب‌زمینی و سبزیجات در وعده‌های غذایی خود زیاد استفاده می‌کنند. همچنین آنها علاقه خاصی به غذاهای دریایی و انواع ماهی دارند. ماهی معروف هارینگ(herring) که به صورت خام و مقداری پیاز رنده‌شده مصرف می‌شود، از غذاهای مشهور این کشور است.هلندی‌ها چندان در قید و بند وعده ناهار نیستند زیرا بیشتر آنها در محل کارشان هستند و ناهار را معمولاً با یک ساندویچ کالباس و یا حتی نان و پنیر سپری می‌کنند.آنها وعده غذایی گرمشان را معمولاًً بین ساعات پنج تا هفت بعدازظهر می‌خورند. اعضای یک خانواده در این زمان، دور هم جمع می‌شوند و از مسائل و اتفاقات روزشان با هم صحبت می‌کنند. آنها به وعده‌های غذایی چندان اهمیت نمی‌دهند، اما ساعت صرف غذا را بسیار مهم می‌دانند و حتی ممکن است به دوست خود بگویند: "الان مزاحم من نشو، وقت خوردن شام است!"در هلند چنانچه دو نفر با هم خیلی دوست و صمیمی باشند، یکدیگر را برای صرف غذا به منزل خود یا یک رستوران دعوت می‌کنند، در غیر این صورت آنها به مهمانیهای بسیار کوچک و ساده چای یا قهوه دعوت می‌شوند.

تعطیلات رسمی :سال نو روز ملکه**
روزهای تعطیل رسمی در کشور هلند بسیار کم است. به جز ایام سال نو، روز تولد ملکه یعنی سی‌ام آوریل نیز تعطیل رسمی است.در این روز مردم از صبح زود بیدار می‌شوند و در خیابانها به جشن و پایکوبی می‌پردازند. آنها معمولاً لباسهایی به رنگ نارنجی، که همان رنگ ملی کشورشان است، به تن می‌کنند.ملکه نیز هر سال شهری را انتخاب کرده و آن روز را در آنجا سپری می‌کند، مردم نیز معمولاً او را همراهی می‌کنند. ملکه به همه قسمت‌های شهر سر می‌زند و بچه‌های کوچک در برابر او شعر می‌خوانند. اهمیت این روز آن قدر زیاد است که در بعضی از شهرها مردم، صبح خیلی زود موتورهایشان را روشن می‌کنند و بر این عقیده‌اند که با ایجاد سر و صدای زیاد همه را از خواب بیدار کنند زیرا هیچکس نباید در روز تولد ملکه بخوابد.

وقایع مهم در زنگی هلندی ها :روز تولد  فرزند
روز تولد برای مردم هلند بسیار مهم است. معمولاً کسی که تولد او است از صبح تا شب در منزل منتظر میهمانان خواهد بود. نکته جالب اینجاست که دوستان و همه کسانی که تاریخ تولد شخصی را می‌دانند، با هدیه‌های خود به خانه او می‌روند، تکه‌ای کیک و فنجانی چای یا قهوه می‌خورند و سپس آنجا را ترک می‌کنند. فقط اعضای درجه یک فامیل یا دوستان بسیار صمیمی ممکن است برای شام آنجا بمانند که آن هم فقط ممکن است به صرف یک سوپ و غذای ساده باشد.
مردم هلند آن قدر به روز تولد اهمیت می‌دهند که حتی ممکن است به خاطر تولد شخصی به شخص دیگری تبریک بگویند، مثلاً در محیط کار به همکار خود بگویند: "تولد برادرت مبارک!"هنگامی که زوجی صاحب فرزند می‌شوند، نانهای گرد و کوچکی درست می‌کنند و چنانچه فرزندشان پسر باشد از نقلهای آبی و اگر دختر باشد از نقلهای صورتی برای تزیین روی آن استفاده می‌کنند و حتماً در بیمارستان و منزل از مهمانان خود با این نانها پذیرایی می‌کنند.مردم هلند معمولاً به دنیا آمدن نوزاد را در خانه خود با نصب یک لک‌لک در پشت پنجره و یا تزئین در و پنجره خانه خود به دیگران اطلاع می‌دهند. لک‌لک، همان نماد قدیمی آمدن یک نوزاد از پیش خداست.


اوقات فراغت
جوانان اهل کار و فعالیت هلند معمولاً خیلی وقت فراغت ندارند، اما تعطیلات آخر هفته را در کلوپ‌های مخصوص جوانان و در کنار دوستانشان سپری می‌کنند.جوانان این کشور به ورزش، علاقه و توجه خاصی دارند و از میان آنها شنا، فوتبال و اسکی روی یخ را بیشتر از همه دوست دارند. یادگیری شنا برای همه بچه‌های بالاتر از چهار سال در این کشور اجباری است.تیم ملی فوتبال هلند نیز همواره یکی از تیمهای قوی و مطرح فوتبال در جهان بوده است. جوانان معمولاً عضو باشگاههای ورزشی هستند و حتماً هر هفته، ساعتهای زیادی را به ورزش اختصاص می‌دهند.

فستیوال ها**

همه ساله در این کشور فستیوال‌های مختلفی برگزار می‌شود که از معروف‌ترین آنها فستیوال گل است. گلها در انواع و اقسام مختلف برای جلب گردشگران استفاده می‌شوند. در میان انواع گل، لاله مهم‌ترین محصول این کشور است.

صنایع دستی
از صنایع دستی معروف این کشور، کفشهای چوبی و بزرگی است که برخلاف ظاهرشان، هم بسیار سبک و هم نرم و راحت هستند. این کفشها نمادی از این کشور محسوب می‌شوند و مردم در مراسم خاص ملی معمولاً آنها را به پا می‌کنند.
کشور هلند، دروازه ورود به بسیاری از کشورهای اروپایی است و به دلیل وجود بنادر مهمی مثل رتردام، نفت و گاز از طریق این کشور برای سایر قسمتهای اروپا فرستاده می‌شود و همین امر باعث رواج استفاده از مواد مخدر در این کشور شده است تا جایی که دولت اقدام به پخش آن در اندازه‌های معین می‌کند!


جهانگردی
همه ساله گردشگران و جهانگردان زیادی به این کشور سفر می‌کنند."توریستهای کوله‌پشتی‌دار" اصطلاح ویژه‌ای است که مردم هلند به کار می‌برند. یکی از دلایل مسافرت بیش از حد توریست‌ها به این کشور، همان آزادی استفاده از مواد مخدر و آزادیهای جنسی است.متأسفانه در شهرهای مختلف و مخصوصاً آمستردام، پایتخت این کشور، کافی‌شاپ‌های متعددی وجود دارد که به مقدار قانونی، مواد مخدر در اختیار مردم قرار می‌دهند. همچنین این کشور از جمله کشورهایی است که ازدواج هم‌جنسان در آن آزاد است. مردم و به ویژه جوانان هلندی نسبت به سایر کشورهای اروپایی رابطه بهتر و صمیمی‌تری با توریست‌ها و حتی خارجیهای مقیم سرزمینشان دارند. آنها انسانهایی خونگرم و اهل کمک کردن هستند.

خانه های هلندی
یکی دیگر از شهرتهای مردم هلند، زندگی در خانه‌هایی با پنجره‌های بسیار بزرگ است. جالب اینجاست که آنها معمولاً برای پنجره‌ها از پرده استفاده نمی‌کنند. آنها فقط زمانی برای یک پنجره پرده می‌دوزند که قصد داشته باشند از تابش شدید و مستقیم نور آفتاب جلوگیری کنند.

اقتصاددرهلند**

تولید ناخالص داخلی هلند (نه تولید ملی) در سال 2006 بیش از پانصد میلیارد یورو بوده‌است و نرخ رشد اقتصادی در همین سال نزدیک به 3درصد بوده‌است. رشد تورم در هلند از سال 2005 تا 2007بطور میانگبن حدود دو درصد گزارش شده‌است. نرخ بیکاری در دوره مشابه حدود دو درصد بوده‌است (400 هزار نفر و کمتر).هلند در پرورش و تجارتِ گُل مقام اول را در جهان داراست. دامداری و کشاورزی نیز از پایه های اقتصاد هلند محسوب می‌شود. هلندی‌ها علیرغم کوچکی کشورشان سهم بزرگی در تجارت و بانکداری جهانی دارند. ایالات متحده آمریکا یکی از بازارهای اصلی هلند است و کشورهای اتحادیه اروپا مهمترین شرکای تجاری آن هستند. بیش از نیمی از سهام شرکت نفتی- گازی شل را هلند در اختیار دارد و مابقی را انگلستان.این شرکت که بخش هلندی آن به رویال داچ شل معروف است در زمینه استخراج و تجارت نفت و گاز در سراسر جهان از جمله ایران فعالیت می‌کند. هلند خود نیز دارای ذخایر گاز طبیعی ست و بخش از آن را صادر می‌کند. کشتی سازی و صنایع شیمیایی از دیگر صنایع مادر در هلند هستند. از شرکتهای بزرگ هلندی می‌توان به فیلیپس (صنایع الکترونیک) و هینیکن (یکی از عمده ترین تولید کنندگان آبجو در جهان) اشاره کرد. واحد پول هلند پیش از تبدیل به یورو، فلورن یا گیلدر هلندی بود.

جغرافیادرهلند**

هلند در واقع یک دلتای سرسبز است که رودخانه‌هایی چون راین از میان آن می‌گذرد. از این رو هلند کوه ندارد و ارتفاع بلندترین تپه در جنوب این کشور 322 متر بیشتر نیست. خاک هلند بیشتر ماسه‌ای ست. بخشهای وسیعی از سرزمین هلند را کشتزارها و چراگاه‌های سرسبز تشکیل می‌دهند و دریاچه هاو نهرها و جنگلهای طبیعی و مصنوعی در آن به وفور یافت می‌شود. هلند سرزمینی پر باران است با زمستانهای طولانی و تابستانهای کوتاه و ملایم. بادهای تند بخصوص در مناطق ساحلی از ویژگیهای جوی آن است و سیلابهای موسمی تهدیدی همیشگی اما کنترل شده برای این سرزمین کوچک محسوب می‌شوند. مهار آب دریا و رودخانه‌ها همواره یکی از چالش‌های هلند بوده‌است و آنها در این کار و نیز در ایجاد خشکی در دریا بسیار پرتجربه هستند. شهرهای جدیدی چون آلمره و لیلی ستاد که در جنوب دریاچه ایسلمیر واقع اند، در چنین زمینهایی بنا شده‌اند.