سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه بشرند، ولی بعضی ها انسان اند***

آرامگاههای مشهد الرضا


آرامگاه فردوسی - مشهد

حکیم ابوالقاسم فردوسی بزرگترین شاعر حماسه سرای ایران در سال 1329 هجری در قریه (پاژ) توس متولد شد ،*و در سال 411یا 416ه . ق بدرود حیات گفت ، *و غریبانه در گوشه باغ خود به خاک سپرده شد؛


باغ حکیم توس در دروازه شرقی تابران ، *یعنی « دروازه رزان » واقع بود از آن پس دوستداران شاعر پیوسته گور وی را زیارت کرده ودر نوشته های خود از آن خبر داده اند . بنای کهن آرامگاه فردوسی تا زمان حکومت قاجار نیز بر پا بود ، *آنگاه گروهی از بزرگان خراسان آن را تعمیر و تجدید عمارت کردند .
« انجمن آثار ملی » در سال 1305 هجری شمسی به عنوان اولین اقدام ،*احداث آرامگاه جدید فردوسی را وجهه همت قرارداد .
این بنای با شکوه که با الهام از مقبره کوروش در «پاسارگاد» طراحی شده بود به سال 1313 به پایان رسید و همزامان با اولین کنگره جهانی بزرگداشت فردوسی در همان سال افتتاح شد ولی متاسفانه همه اصول فنی در این بنا مراعات نشده بود و در نتیجه پایه های آن شروع به نشست کرد . درسال 1343 بنای قبلی برچیده شد و ساختمان آرامگاه با همان ظاهر پیشین اما عمیق تر و وسیع تر بازسازی ، ودر سال 1347 افتتاح گردید. آرامگاه این شاعر بزرگ و نامی در دل شهر تابران توس واقع در 24 کیلومتری شمال غربی مشهد در مسیر جاده مشهد - قوچان واقع شده است . ارسلان جاذب یکی از دو سردار مشهور و دلاور سلطان محمود غزنوی بود که از همان ابتدای سلطنت وی والی و سپهسالار توس شد . ارسلان در مدخل جنوبی دشت توس در محلی به نام « سنگ بست » که بر سر چهارراه استراتژیک نیشابور به هرات و توس و سرخس و مرو قرار دارد ،*رباطی ساخت و در میان همان رباط « گورجایی » برای خویش ساخته بود . او در حدود سال 419 تا 420 که در گذشت در همان محل مدفون گشت . بنای گور ارسلان یکی از معدود ابنیه برجامانده از عصر غزنویان در ایران است.

آرامگاه نادر - مشهد
آرامگاه نادر شاه افشار یکی از مقتدرترین پادشاهان ایرانی در ماه شوال سال 1148 ه.ق به سلطنت رسید و در جمادی الثانی 1160 ه.ق به دست افراد قزلباش در فتح آباد قوچان کشته شد؛ آرامگاه نادر شاه که در چهارراه شهدا میان باغ مصفائی بنا شده است ، توسط انجمن آثار ملی در سال 1338 هجری شمسی ساخته شد و مجسمه نادر در حالی که سوار بر اسبی است و تبرزینی در دست دارد بر بالای آرامگاه او نصب گردیده است . این مجسمه توسط هنرمند ایرانی ابوالحسن صدیقی در ایتالیا ساخته شده است. ارتفاع مجسمه 5متر ،*و وزن تقریبی آن حدود 14000 کیلوگرم است . در داخل آرامگاه موزه ای وجود دارد که اسلحه ، کلاه خود ،*زره و لوازم رزمی زمان نادر که شامل 130نوع اسلحه آن زمان است در آن نگهداری می شود.

آرامگاه شیخ بهائی - مشهد
بهاء*الدین محمد عاملی» معروف« شیخ بهایی » *به سال 935 ه . ق رد بلعبک لبنان متولد شد؛در هفت سالگی با پدرش به ایران آمد . وی مدتی وزیر «شاه عباس » صفوی بود ،* در سیاست وفرهنگ ایران نقش بسیار مهمی داشت . از این دانشمند تالیفات متعددی به جا مانده است . نسبت «شیخ بهایی »* به «*حارث حمدانی » از صحابه معروف حضرت علی (ع) می رسد . مقبره این دانشمند بین صحن امام و صحن آزادی ،*و در جایی که پیشتر محل تدریس اوبوده قراردارد . شیخ بهایی در سال1030 ه . ق در گذشته است.

آرامگاه شیخ حر عاملی - مشهد
وی یکی از دانشمندان معروف شیعی است که کتاب معروف «وسائل الشیعه » از او می باشد؛مقبره وی در صحن انقلاب واقع است . شیخ حر عاملی از نوادگان حر بن یزید ریاحی است که به سال 1033ه.ق در جبل عامل لبنان متولد و پس از آمدن به ایران مدتی در اصفهان مقیم شد و مورد احترام سلاطین صفوی قرار گرفت ،* سپس به مشهد آمد و 26سال در این شهر شیخ الاسلام و مدرس و مفتی بود .او در 1104ه.ق فوت کرد و جسد وی را در سرداب یکی از صفه های شمال شرقی ، نزدیک مدرسه میرزا جعفر دفن کردند .

خواجه مراد - مشهد
هرثمه بن اعین» مشهور به خواجه مراد از یاران امام رضا (ع) بوده است که در سال 210 ه. ق وفات یافته است؛اکنون مقبره وی در 14 کیلومتری جنوب شرقی مشهد در بلندیهای مشرف بر بینالود قرار گرفته است . حاج محمد علی درویش ملقب به نور علیشاه این محل را در زمان معاصر ساخته و هم تحت مراقبت و حفاظت خود قرارداده . و تعمیر نموده است .وی با این کار موجبات رفاه مسافرین را فراهم آورد . این بنا اکنون توسط اداره اوقاف و امور خیریه خراسان اداره می شود .